De beste chocolate chip cookies ooit!

Hebben jullie ook al honderden koekjes gebakken met verschillende recepten, nieuwe ingrediënten, andere hoeveelheden, maar échte American chocolate chip cookies lukken gewoonweg nooit? Ik had dat in elk geval wel. Belgische recepten zijn gewoon NOT IT en Amerikaanse staan vol rare maateenheden en ingrediënten die je in de vaagste uitenlandse buurtsuper zelfs niet vindt.

Toch heb ik eens alles op alles gezet en een Amerikaans recept volledig ontcijferd en gevolgd – eh wel… voor zover ik een recept kan volgen – en ik maakte de lekkerste koekjes van de wereld. Mijn huisgenoten kwamen mij stuk voor stuk persoonlijk zeggen dat ze nog nooit zo’n lekkere koekjes hebben geproefd! En het recept heb ik al zeker 10 keer moeten doorsturen naar volgers en vrienden!

Ik baseerde mij op het populaire recept van JoyFoodSunshine en herwerk het voor jullie naar een nederlandstalige versie met metrische eenheden en met hoeveelheden die ik in praktijk heb gebruikt.

Ingrediënten – 32 koekjes

  • 240g ongezouten boter
  • 200g witte suiker
  • 180g bruine suiker
  • 1 zakje (8g) vanillesuiker
  • 2 grote eieren
  • 390g tarwebloem
  • 1 zakje (15g) bakpoeder, geen baking soda
  • 1 volle theelpel zeezout (zout zonder jodium, met een bergje, niet afgevlakt)
  • 200g melkchocolade, tablet in stukjes gehakt
  • 120g-150g zwarte chocolade, tablet in stukjes gehakt
  • 1 grote kom, 1 middelmatige
  • mixer
  • maatglas of weegschaal
  • ovenblad
  • bakpapier
  • oven

Wat te doen

  • Doe de bloem, het bakpoeder en het zout in de grote kom. Zet even weg.
  • Laat de boter licht smelten in de tweede kom en voeg de witte en bruine suiker toe. Roer.
  • Doe nu bij de suiker en boter de eieren en vanillesuiker. Mix dit tot het fluffy wordt.
  • Dit mengsel giet je nu over in de grote kom met bloem. Mix tot het een stevig deeg wordt dat niet aan de kom plakt.
  • Haal het ovenblad uit de oven en bedek met bakpapier. Zet de oven aan op 190°.
  • Breek de chocoladetabletten in kleine (of grote) stukjes. Bij mij waren het vierkantjes van 1cm op 1cm. Voeg toe aan het deeg.
  • Kneed dan het deeg met chocolade (gewassen en gedroogde handen)
  • “Pluk” stukken uit het deeg met een hoeveelheid van ongeveer 1,5 eetlepel. Rol niet in balletjes, maar leg de geplukte stukken zo op het bakpapier met een afstand van 2-3cm.
  • Bak 10 minuten in de voorverwarmde oven en haal ze eruit, ook al zien ze er niet helemaal klaar uit. Dan zijn ze perfect!
  • Laat ze op het ovenblad liggen voor 5 minuten voor je ze op een bord laat afkoelen en overgaat naar een nieuwe batch.

TIP: Rol het deeg niet in balletjes. Daardoor krijg je egale koekjes die er wat plastiekerig uitzien. Ik heb liever koekjes met wat reliëf en van die lekkere gebroken lijnen erdoorheen, heerlijk! Daarom rol ik niet, maar zet ik gewoon plukjes deeg van 1,5cm op 1,5cm op het ovenblad.

Deze koekjes zijn vrij zout, maar dat is net de charme ervan. Ik zou zelf volgende keer wat minder gebruiken, maar mijn huisgenoten vonden het een perfecte zout-suikerbalans. Het voordeel is dat je na 1 koekje zo veel dorst krijgt, dat je vast niet snel een 2de naar binnen schrokt! 😁

3 thoughts on “De beste chocolate chip cookies ooit!

  1. Pingback: Gezonde(re) koekjes – Masha's Jars

  2. Pingback: Moederdag in Lockdown: tips en ideeën! – Masha's Jars

  3. Wat bedoel je met ‘laat de boter licht smelten’? Moet de boter verwarmd worden of gewoon niet ijskoud zijn?

    Like

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.